[:en]Chile can name its own exoplanet[:es]Chile puede nombrar su propio exoplaneta[:]

[:en]

The International Astronomical Union (IAU) called to countries from all over the world to name extrasolar planets, and Chile was assigned the planet h2164604-b, which researchers from the Millennium Institute of Astrophysics discovered.

As a result of the commemoration of its centennial, the International Astronomical Union (IAU) issued a global call:  every country in the world must name a star and a planet orbiting it. This campaign is so-called NameExoWorlds, and in Chile, the Chilean Astronomical Society (SOCHIAS, by its acronyms in Spanish) is organizing the event (http://www.sochias.cl/nombratuexoplaneta/).

The extrasolar planet assigned to Chile has the non-attractive name of HD164604-b but the distinctive feature of being discovered in our country at Las Campanas Observatory (LCO) in 2010 by Pamela Arriagada and her assistants, including Paul Butler, astronomer from the Carnegie Observatory in Washington; and the associated researcher from the Millennium Institute of Astrophysics MAS Dante Minniti, a Professor of Universidad Andrés Bello.

“This investigation took several years, starting with the observations with the Megallenic Telescope from LCO, continuing with the data analysis, and ending with the publication in the Astrophysical Journal. The planet that is orbiting the star HD164604  is a Jupiter-alike giant planet with an orbital period of a bit than two years, and is just one of the dozen of planets that Pamela Arriagada has discovered for her Ph.D. thesis,” Minniti states.

The same occurs with the planet assigned to Argentina: the HD48265b, discovered in 2008 in La Silla Observatory, where Arriagada and Minniti are the lead researchers too.

“The IAU initiative is important since it involves the whole global community to name the planets discovered beyond the Solar System.”

Recently, there are more than 4000 exoplanets observed and confirmed as such. The IAU is the authority in charge of giving the official names to these celestial bodies, and in celebration of 100 years of the institution, 100 countries will participate naming a planetary system: an assigned star -which is visible from that country- and the planet orbiting that star. The only thing missing now is the name we are choosing in Chile for the extrasolar planet HD164604-b.

Picture: IAU/L. Calçada[:es]

Unión Astronómica Internacional (IAU) llamó a países de todo el mundo a nombrar planetas extrasolares y a Chile se le asignó el planeta HD164604-b, descubierto por investigadores del Instituto Milenio de Astrofísica

Con motivo de la conmemoración de su centenario, la Unión Astronómica Internacional (IAU) hizo un llamado global: cada país del mundo deberá nombrar una estrella y un planeta que lo orbita. La campaña tiene por nombre NameExoWorlds (Nombra Exomundos) y en Chile está siendo organizada por la Sociedad Chilena de Astronomía, Sochias (http://www.sochias.cl/nombratuexoplaneta/).

El planeta extrasolar que le correspondió a Chile, actualmente tiene la poca atractiva denominación de HD164604-b, pero la particularidad de que fue descubierto desde nuestro país en el Observatorio Las Campanas en el año 2010. Ese descubrimiento fue realizado por la Dra.  Pamela Arriagada y sus colaboradores que incluyen a Paul Butler, astrónomo de los Observatorios Carnegie en Washington, y al investigador asociado del Instituto Milenio de Astrofísica MAS, Dante Minniti, académico de la Universidad Andrés Bello.

“Este trabajo llevó varios años, comenzando por las observaciones con el Telescopio Magallanes del Observatorio Las Campanas, siguiendo con el análisis de los datos y terminando con la publicación en el Astrophysical Journal. El planeta que orbita la estrella HD164604 es un planeta gigante tipo Júpiter, con un período de poco más de dos años y es solo uno de la docena de planetas descubiertos por Pamela Arriagada para su Tesis de Doctorado”., comenta Minniti.

Lo mismo sucede con el planeta correspondiente a Argentina: el HD48265b, el que se descubrió en 2008 desde el Observatorio La Silla, del que también Arriagada y Minniti son los investigadores principales.

“Es importante esta iniciativa de la IAU, pues involucra a la comunidad de todo el mundo, para nombrar los planetas descubiertos más allá del Sistema Solar.”

Hasta la fecha son más de 4000 los exoplanetas que se han observado y han sido confirmados como tales. La IAU es la autoridad responsable de dar nombres oficiales a los cuerpos celestes y ahora en sus 100 años, son al menos 100 los países que acudieron al llamado de nombrar un sistema planetario: una estrella designada – que es visible desde ese país- y un planeta que orbita a su alrededor. Falta ver ahora que nombre elegimos para el planeta extrasolar HD164604-b desde Chile.

Foto: IAU/L. Calçada[:]